سایت بهداشت دبستان فارابی اهواز
موضوعات بهداشتی دبستان فارابی اهواز
دو شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 7:48 :: نويسنده : بحرینی نژاد

 

 

چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 7:40 :: نويسنده : بحرینی نژاد

زباله های شهری


سالم سازی محیط بخصوص کنترل زباله ها، چهدر امر جمع آوری و چه در دفع بهداشتی آنها مفیدترین راه مبارزه با جوندگان است ویکی از خطرناک ترین مضرات عدم توجه به دفع زباله، رشد و انتشار موش در شهرهاست.
 

اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می کند که زباله ها در حداقل زمان ازمنازل و محیط زندگی انسان دور شده و در اسرع وقت دفع شوند.  
اهمیت دفع بهداشتی زباله ها زمانی برهمه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آنها بهخوبی شناخته شود.
زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری، بوی تعفن و زشتی مناظر می شوند، بلکه میتوانند با آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به بار آورند.
به همان اندازه که ترکیبات زباله مختلف است، خطرات ناشی از مواد تشکیل دهندهآنها نیز می توانند متفاوت باشند.  
 
کارشناسان محیط زیست می گوید:
 
جمع آوری، حمل‌ونقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریق باشد که خطراتناشی از آنها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.  
باکتری ها می توانند به سادگی موجب بروز بیماری های گوناگونی شوند. مخصوصاً اینکه در این مواد انواعی از باکتری های مولد وبا، تیفوس و کزاز تشخیص دادهشده است.
 
"موش ها ناقل بسیاری ازبیماری های انسانی هستند. ناراحتی های حاصل از موش ها از یک گازگرفتگی ساده تا تبتیفوس و طاعون متفاوت است"
 
زباله ها افزایش مگس را به همراه دارند و بر اساس مطالعات انجام شده انتشاربسیاری از امراض همچون اسهال های آمیبی و باسیلی، تراخم، حصبه و شبه حصبه، وبا، سل،جذام، طاعون و سیاه زخم به وسیله مگس امکان پذیر است. این حشره به وسیله پرزهایچسبنده و مژک های فراوان بدن خود با نشستن بر روی مدفوع انسان و حیوان و بسیاری اززباله ها میکروب های مختلف را از طریق تماس مستقیم بدن انسان یا اغذیه مورد نیاز اوبه محیط وارد کرده و به طور مکانیکی باعث انتقال بیماری ها به موجود زنده دیگری میشود.
 
مواد زاید صنعتی اعم از فرآورده های گیاهی، میوه ها، فضولات کشتارگاه ها و غیرهچه در شهرها و چه در مراکز تولید و مصرف می تواند محل پرورش لارو مگس باشد.
 
در صورتی که روش دفع زباله به صورت تلنبار کردن در فضای آزاد باشد، مگس در داخلزباله که از نظر حرارت، رطوبت و مواد غذایی مناسب ترین محیط به شمار می رود رشد ونمو کرده و پس از بلوغ، به منازل و اماکن مجاور پرواز می کند.
سالم سازی محیط بخصوص کنترل زباله ها، چه در امر جمع آوری و چه در دفع بهداشتیآنها مفیدترین راه مبارزه با جوندگان است و یکی از خطرناک ترین مضرات عدم توجه بهدفع زباله، رشد و انتشار موش در شهرهاست.
خطر ازدیاد موش در شهرها را نمی توان به سادگی با هیچ بودجه ای جبران کرد. موشهای خانگی و جوندگان دیگر به طرز وسیع و دامنه داری در جهان پراکنده و در جوارانسان ها زندگی می کنند.
از این نظر این گونه موجودات ناقل بسیاری از بیماری های انسانی هستند. ناراحتیهای حاصل از موش ها از یک گازگرفتگی ساده تا تب تیفوس و طاعون متفاوت است.
موش و سایر جوندگان برای تولیدمثل و ازدیاد جمعیت خویش به سه چیز احتیاج دارند،غذا، آب و پناهگاه که هر سه در اغلب موارد در زباله های شهری وجود دارد.
 
شهر در دست موش ها
فعال بودن کانون های تولید موش، نامساعد بودن شبکه فاضلاب و مقاوم شدن موش ها بهسمومی که برای معدوم کردن آنها استفاده می شود از جمله مشکلاتی است که مسوولان شهریدلیل افزایش موش های شهر می دانند.
تا وقتی زباله در شهر تولید می شود، موش ها نیز به زاد و ولد خود ادامه میدهند
 
 
 
 
 
و اما شهروندان ...
البته نکته مهمی که در این میان نباید از آن غافل شد سهمی است که هر یک ازشهروندان در مبارزه با موش های شهر بر عهده دارند.
هنوز هم هستند شهروندانی که با سهل انگاری در رعایت بهداشت معابر، رها کردنزباله ها در جوی های آب و... ناخودآگاه شرایط مساعد برای زندگی و زاد و ولد موش هادر شهرمان را فراهم می کنند.
این یک واقعیت است که شاید نتوان معضل حضور موش ها در زندگی شهرنشینی را برایهمیشه ریشه کن کرد، اما با رعایت همین نکات به ظاهر کم اهمیت از سوی شهروندان، شایدبتوان حداقل به کنترل روند افزایشی جمعیت موش های شهرمان امیدوار بود.
دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 10:40 :: نويسنده : بحرینی نژاد

معایب بازی های رایانه ای

 

الف ) آسیبهای جسمانی

چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچارعوارض می گردد.مشاهدات نشان داده است كه نوجوانان چنان غرق بازی می شوند كه توجه نمی كنند تا چه حد از لحاظ بینایی  و ذهنی برخود فشار می آورند.

به دلیل این كه كودك در یك وضعیت ثابت تا ساعتها می نشیند ، ستون فقرات و استخوان بندی او دچارمشكل می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن ، كتف ها و مچ دست از دیگر عوارض كار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

 

ب ) آسیبهای روانی تربیتی

1- تقویت حس پرخاشگری

مهمترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اكثر آنهاست و این كه فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد ، استمرار چنین بازی هایی كودك را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد.

" خشونت " مهمترین محركه ای است كه در طراحی جدیدترین و جذابترین بازی های كامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود.

 

انزواطلبی

كودكانی كه به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درونگرا می شوند، در جامعه ، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند. روحیه انزواطلبی باعث می شود كه كودك از گروه همسالان جدا شود كه این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

مادری می گوید : فرزندم به بازی های رایانه ای معتاد شده است . او هرروز خود را به صفحه تلویزیون می رساند و از دنیای بیرون به كلی بی خبراست ، حتی متوجه رفت وآمد میهمانان نمی شود. وهمیشه بعد از دست كشیدن از این برنامه با سردرد وكسالت مواجه می شود.

 

ج) تنبل شدن ذهن

دراین بازی ها به دلیل این كه كودك و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می كند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.

تصور بیشتر خانواده ها این است كه در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فكری مداوم دارد. اما این مداخله، فكری نیست بلكه این بازی ها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حركتی نیز فقط چند انگشت كودك را حركت می دهند . ماهر چه دراین مسیر حركت كنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسانهایی را تحویل جامعه خواهیم داد كه سر خورده ، افسرده، غیر متحرك وغیرسازنده هستند و خود اتكایی آنها بسیار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت. درحالی كه برای جامعه ، نیاز به انسانهایی خلاق ، مبتكر و متفكر داریم.

 

د) تاثیر منفی در روابط خانوادگی

با توجه به این كه زندگی دركشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی ازمردان بیش از یك شغل دارند خود به خود روابط عاطفی و دركنار هم بودن خانواده كمتر شده وعده زیادی ازاین وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی كه باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند وحالا نیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه ی سحر آمیزتری به نام رایانه اضافه براین وضعیت شده و مشكلات را دوچندان كرده است.

 

و) افت تحصیلی

به دلیل جاذبه مسحور كننده ای كه این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می  كنند، حتی بعضی از كودكان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه كمی بازی كنند و وقتهای تلف شده را هم بدین صورت جبران می كنند. یكی از والدین اظهار می دارد كه در سال گذشته پسرم بهترین نمرات را داشت اما از وقتی كه رایانه برایش خریده ایم روزی 2 الی 3 ساعت وقت خود را صرف بازی می كند و از لحاظ تحصیلی افت پیدا كرده است.

 

 

 

رهنمودها

*** اگر چنانچه قراراست از بازی های كامپیوتری استفاده كنید، بهتراست بازی های تصویری خلاق كه كودكان باید به وسیله آنها، معما هایی را حل كنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهید.

 

*** بازی دسته جمعی كودكان ، با ابزارهای تصویری كمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها ، زمانی مخرب خواهد بود كه كودك به تنهایی برای ساعات طولانی ، غرق بازی شود.

 

*** والدین وقت بیشتری را به كودك و نوجوان خویش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی كمتر فراهم می شود.

به اعتقاد پزشكان ایتالیایی وبعضی كشورهای دیگر اروپایی ، مقصران اصلی ، والدین هستند كه فرزندان خود را برای ساعتهای طولانی درمقابل تلویزیون ،  كامپیوتر، ویدئو گیم ، یا فیلم های ویدئویی رها می كنند.

 

*** بهتراست كه والدین همراه فرزندان خود به كوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان ازبازی ها ی رایانه ای منحرف شود.

 

*** به فرزندتان اجازه ندهید در فاصله نزدیكی از صفحه رایانه بنشیند.

*** ازرایانه های با صفحه كوچك استفاده كنید.

*** نور صفحه تلویزیون را كم كنید.

*** ضروری است بچه ها به طور مرتب بین دو نوبت بازی استراحت كنند.

*** چشمها باید مسلط به صفحه رایانه باشد.

*** روشنایی اتاق به نحوی تنظیم شود كه زنندگی نور به حداقل برسد.

*** بهتر است والدین با كودكان صحبت كنند كه فقط روزهای تعطیلی مجاز به استفاده ازاین بازی ها  هستند.

با استدلال و منطق آسیب هایی را كه كامپیوتر به كودكان وارد می آورد متذكر شوید.

مخربترین بازی های تصویری ، بازی هایی هستند كه تصاویر آنها، به طور مكرر، بر صفحه ظاهر می شوند و كودك باید به تمام تصاویری كه ازبرابر چشم وی می گذرند، شلیك كند، لذا توصیه می شود از این گونه بازی ها كمتر در دسترس كودك قرار گیرد.

 

جمعه 29 دی 1392برچسب:, :: 18:41 :: نويسنده : بحرینی نژاد

                                                                                               

 29دی ماه،روز هوای پاک گرامی باد
                                                                                                  
 
عوامل اصلی آلودگی هوا را بشناسید:
 
 آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده ای نگران کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. به همین علت جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیتهای فوق العاده است.
آلودگی هوایا آلودگی جوی اصطلاحی است که تمام عوامل فیزیکی،شیمیایی وزیستی را در بر می گیرد که ویژگیهای طبیعی جو (اتمسفر) را تغییر می دهند.
 
مهمترین آلاینده های جوی
 
 *منوکسید کربن (CO)
 *اکسید نیتروژن (Nox)  
 *اکسید گوگرد (SOx)
 *هیدروکربورها (CxHy)      
 *ذرات معلق (PTS)
*ازون (PTS)
 
برای تمام این مواد به استثنای هیدروکربورها یکسری مقرراتی وجود دارند که این مقررات محدودیتهایی را برای استانداردسازی "کیفیت هوا" ارائه می کنند. این محدودیتها با شرایط سلامت انطباق دارند و در صورتی که شاخصهای این مواد از سطح این استانداردها فراتر رود این آلاینده ها می توانند به شدت سلامت عمومی را در معرض خطر قرار دهند.
 
 
منابع انتشار آلاینده ها
 
* خدمات حمل و نقل عمومی
* نیروگاههای ترموالکتریک
* صنایع
* مصارف خانگی

* کشاورزی و شیلات
* فلزات سنگین(ازجمله:کادمیم،سرب،جیوه و ...)
 
 
 
آلودگی هوا در مراکز شهری
 
 
به گزارش مهر، بی شک ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستمهای گرمایشی خانگی بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهرها به شمار می روند. به خصوص، وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیطهای با ترافیک سنگین نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می کنند.
 
به ویژه در دوره زمستان اغلب به دلیل پدیده های وارونگی گرمایی که موجب می شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود ترافیک سنگین می تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.
 
سطح آلودگی هوا در مراکز شهری می تواند هم با نوسانات فصلی و هم با نوسانات روزانه مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال SO2 با گرمای ساختمانها ارتباط دارد. از آنجا که حداکثر پیک سیستمهای گرمایشی در دوره زمستان است بنابراین سطح این گاز در اتمسفر در دوره فصلی زمستان افزایش می یابد. درحالی که اوزن با "مه دود فتوشیمیایی" ارتباط دارد و بنابراین تمرکز این گاز در فصل تابستان و در ساعات میانی روز به حداکثر میزان خود می رسد.
 
این درحالی است که گازهای منوکسید کربن و منوکسید نیتروژن با پیک فصلی ارتباطی ندارند بلکه به تغییرات روزانه وابسته اند که یکی از مهمترین دلایل این تغییرات روزانه، سطح ترافیک وسایل نقلیه در ساعات مختلف روز است.
 
اثرات آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان
 
 
نتایج نامطلوب آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان پس از چند موردی که در نیمه اول قرن گذشته به ثبت رسیدند به شدت مورد ملاحظه قرار گرفتند. از این موارد می تواند به آلودگی بسیار وخیم سال 1952 لندن اشاره کرد که در ادامه آن بیش از چهار هزار مورد مرگ و بیش از دو هزار مورد بستری در بیمارستان به دلیل بیماریهای دستگاه تنفسی به ثبت رسید.
 
در این آلودگی بزرگ، ذرات گرد و غبار و اکسید گوگرد مهمترین مواد آلاینده بودند اما امروز تمرکز این مواد در جو بسیار پایین آماده است. اما این مواد همچنان می توانند برای سلامت جمعیت نگران کننده باشند.
 
در دو فصل تابستان و زمستان گازهایی که از اگزوز خودروها منتشر می شوند (منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، سرب، بنزن، ذرات گرد و غباری که از خودروها روی آسفالت را می پوشانند) همراه با آلاینده هایی که از رسوبات صنعتی تولید می شوند به شدت سلامت عمومی را به خطر می اندازند.
 
کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، بیماران تنفسی و زنان باردار در مقولات با فاکتورهای خطر می گیرند و بنابراین در روزهایی که سطح مواد آلاینده جوی از استاندارد بالاتر می رود باید از تردد در مراکز شهری خودداری کنند.
در شهرهامشکل آلودگی باید و می تواند از طریق سیاستهای درست حمل و نقل حل شود. برای مثال، با سرمایه گذاریهای صحیح در بخش حمل و نقل عمومی می توان به طور کامل از تردد خودروهای شخصی در طول روز برای رفتن به محل کار جلوگیری کرد.
 
راهکارهایی که می توانند از آلودگی هوا در روزهای بحرانی بکاهند:
 
1- اجتناب از سفرهای غیرضروری در طول روزها و ساعات پر ترافیک
 
2- انتخاب مسیرهای با حداقل سطح ترافیک به طوری که حرکت در مسیر مورد نظر روان باشد
 
3- انتخاب مسیرهایی که از میان پارکها و باغهای عمومی عبور می کند و رسیدن به مقصد به صورت پیاده و یا سوار بر دوچرخه
 
4- اجتناب از فعالیتهای ورزشی (برای مثال دویدن) در مناطق با ترافیک سنگین

5- اجتناب از بردن کودکان کم سن، به ویژه پیاده یا با کالسکه در خیابانهایی که ترافیک سنگین است
 
6- خاموش کردن موتور خودرو و بالاکشیدن شیشه پنجره ها در زمانی که خیابان در اثر ترافیک سنگین مسدود شده است

7- اجتناب از خروج از منزل در ساعات بحرانی (12 تا 17) به ویژه برای کودکان ، سالمندان ، بیماران قلبی و تنفسی
 
 
رژیم غذایی در روز های آلوده
 
1- خوردن میوه و سبزیجات تازه که محتوی ویتامینهای مختلف هستند.
 
2- محدود کردن مصرف نمک
 
3- عادت دادن کودکان به خوردن سیر، پیاز و تره فرنگی.این سبزیجات حاوی میزان زیادی گوگرد هستند و بنابراین می توانند از دستگاه تنفسی محافظت کنند.
 
4- نوشیدن زیاد آب که به کلیه ها کمک می کند املاح اضافی از بدن خارج شوند.
  
 
علائمی که نشان دهنده مشکلات سلامتی ناشی از آلودگی هوا هستند:
 
* سوزش چشمها، گلو و ریه ها
* قرمز شدن چشمها
* سرفه و احساس تنگی نفس
 
چهار شنبه 18 دی 1392برچسب:, :: 7:59 :: نويسنده : بحرینی نژاد

اسامی دانش آموزانی که از نظر بهداشتی نمونه هستند

(موی کوتاه،ناخن کوتاه،ظاهری آراسته،تغذیه مناسب و...):

 

امیر محمد انداوه & امیر رضا جعفری & مهدی گراوند & محمد امین محرابی

امیر حسین و ابوالفضل جوادی & امیر حسین حنایی & علی شهروز & ارس نیکخواه

ساسان ادهمی & سعید ممبینی & محمد علی شیخ انصاری & مصطفی سیاحی

عباس باویه حسینی & سید مصطفی مدنی & بهنام مزرعه & امیر حسین مومن زاده




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 155
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 183
بازدید ماه : 625
بازدید کل : 68858
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->