سایت بهداشت دبستان فارابی اهواز
موضوعات بهداشتی دبستان فارابی اهواز
سه شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 10:42 :: نويسنده : بحرینی نژاد

هفته سلامت گرامی باد

 

"فشار خون را جدی بگیریم"

 

شعارهفته سلامت سال 92 : "فشار خون را جدی بگیریم"

 

فرمولی برای داشتن فشار خون نرمال:

تغذیه سالم ( اجتناب از مصرف فست فود ها ، حذف نمک دان از سفره و ...) + ورزش+ دوری از استرس = بهترین فشار خون

     

جمعه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 22:40 :: نويسنده : بحرینی نژاد

 

 ناخن جويدن كودكان
 
یکی از اختلالات عادتی که بیشتر در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می شود، جویدن ناخن است . این اختلال علاوه بر اثرات مضر و نامطلوبی که بر روی کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد، بسیاری از والدین را نیز دلواپس و نگران می کند.
اختلال و مشكل ناخن جويدن عمدتاً در دوران كودكي آغاز مي‌شود و تا چهار يا پنج سالگي رفتار طبيعي تلقي مي‌شود. به تدريج با افزايش سن نيز معمولاً از ميزان و شدت آن كاسته مي‌شود. سن اوج آن يازده تا دوازده سالگي است و در بين پسران بيش از دختران شايع است.
معمولاً كودك در حال تنش و ناراحتي و استرس به اين عمل دست می زند كه منبع اصلي ناراحتي‌هاي او نيز عمدتاً وضعيت و مشكلات خانواده و پس از آن مدرسه است اساساً بين ناخن جويدن و احساس ناامني و اضطراب رابطه وجود دارد در صورت بروز ناراحتي شديد ناخن جويدن نيز شدت مي‌يابد مطالعات نشان مي‌دهد كودكاني كه ناخن مي‌جوند به خصوص آنها كه داراي نشانهاي ديگر عصبي مانند : تيك، بي توجهي، لكنت و مانند آنها هستند در مقايسه با كودكاني كه به اين رفتار مبتلا نيستند در كار مدرسه ناموفق تر خواهند بود. ناخن جويدن با انگشت مكيدن فرق دارد ناخن جويدن وسيله اي براي كاهش فشار دروني است و در بزرگسالي هم وجود دارد و با اضطراب و تنش همراه است، در حالي كه مكيدن انگشت تقريباً يك عادت دوره كودكي است و با لذت و آرامش توأم است.
 
علائم و نشانه‌هاي ناخن جويدن
ناخن جويدن علائم و نشانه‌هاي متعددي دارد بروز علائم در پسران بيشتر از دختران است و با افزايش سن از ميزان و شدت آنها كاسته مي‌شود و برخي علائم عبارت است از : بي حوصلگي،احساس ناآرامي وناامني، انقباض غيرارادي آروارها،تيك، بي قراري، بي حركتي، اختلال خواب، نگراني، ترس، شب ادراري، دندان قروچه، خشم، خود بيني، زود رنجي، بي اشتهايي، اختلال در ناخن ها، پنهان كردن ناخن ها از ديگران گاهي خون آمدن از ناخن ها و خرابي دندانهاي جلو.
 
علل ناخن جويدن
 علل ناخن جويدن در افراد مختلف، متفاوت است، برخي از اين علت عبارت است از : احساس نا خشنودي، ونگراني، اختلافات وكشمكشهاي خانوادگي، فشارها و نگراني‌هاي دروني، احساسناامني، محروميت، تربيت نادرست، اختلالات شخصيتي، يادگيري و تقليد از ديگران و يا اطرافيان، كمبود محبت، رابطه نامطلوب كودك و مادر، ضعف جسمي وكمبود ويتامين، توقع بيش ازحد والدين ازكودك، مشاهده فيلم‌ها و صحنه‌هاي وحشتناك، نكوهش و انتقاد مستمر از كودك.
 
ناخن‌جویدن چه عوارضی را در بدن ایجاد می‌کند؟
ناخن‌ها علاوه بر زیبایی انگشتان به منزله یک وسیله مکانیکی نیز اعمال زیادی را در بدن انجام می‌دهند.مهم‌ترین وظیفه ناخن‌ها پوشاندن بافت نرم انگشتان است که گرفتن اشیای ریز و کارکردن با آن‌ها را برای ما ممکن می‌کند. بزاق دهان اثر مخربی بر ناخن و بافت‌های اطراف آن دارد و رطوبت ناشی از آن مکان مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می‌کند.به علاوه هنگام جویدن ناخن، تعداد زیادی میکروب که معمولا در زیر ناخن ها جمع می‌شوند، بلعیده می‌شوند و این امر ممکن است باعث دل درد و ابتلا به آلودگی‌های انگلی شود.
 
برخي از شيوه‌هاي درماني
ستايش و تقويت و تشويق رفتارهاي مناسب كودك، افزايش اعتماد به نفس كودك، بر قراري رابطه دوستانه، تحت فشار قرار دادن كودك، افزودن بر آگاهي فرد در مورد مضرات ناخن جويدن، مشغول نگه داشتن كودك به نقاشي يا نوشتن و بازي كردن،تغيير وضعيت محيطي، صحبت از وقايع خوشايند و شادي‌آور در حضور كودك و رفع ناراحتي ها ونگراني‌هاي كودك، بر طرف كردن علل نا امني در كودك در رفع اين حالت مؤثر است.
در درمان افراد ابتلا به ناخن جويدن، اساس كاهش اضطراب است. در اين راستا اصلاح رابطه والدين با كودك بسيارلازم و ضروري است.استفاده از روشهاي آرام سازي به طور مداوم به كاهش سطح اضطراب كودك كمك كرده و در نهايت مشكل ناخن جويدن رفع مي‌شود.



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 477
بازدید کل : 68710
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->