سایت بهداشت دبستان فارابی اهواز
موضوعات بهداشتی دبستان فارابی اهواز
شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, :: 7:50 :: نويسنده : بحرینی نژاد

دو شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 7:48 :: نويسنده : بحرینی نژاد

 

 

چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 7:40 :: نويسنده : بحرینی نژاد

زباله های شهری


سالم سازی محیط بخصوص کنترل زباله ها، چهدر امر جمع آوری و چه در دفع بهداشتی آنها مفیدترین راه مبارزه با جوندگان است ویکی از خطرناک ترین مضرات عدم توجه به دفع زباله، رشد و انتشار موش در شهرهاست.
 

اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می کند که زباله ها در حداقل زمان ازمنازل و محیط زندگی انسان دور شده و در اسرع وقت دفع شوند.  
اهمیت دفع بهداشتی زباله ها زمانی برهمه روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آنها بهخوبی شناخته شود.
زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری، بوی تعفن و زشتی مناظر می شوند، بلکه میتوانند با آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به بار آورند.
به همان اندازه که ترکیبات زباله مختلف است، خطرات ناشی از مواد تشکیل دهندهآنها نیز می توانند متفاوت باشند.  
 
کارشناسان محیط زیست می گوید:
 
جمع آوری، حمل‌ونقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریق باشد که خطراتناشی از آنها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.  
باکتری ها می توانند به سادگی موجب بروز بیماری های گوناگونی شوند. مخصوصاً اینکه در این مواد انواعی از باکتری های مولد وبا، تیفوس و کزاز تشخیص دادهشده است.
 
"موش ها ناقل بسیاری ازبیماری های انسانی هستند. ناراحتی های حاصل از موش ها از یک گازگرفتگی ساده تا تبتیفوس و طاعون متفاوت است"
 
زباله ها افزایش مگس را به همراه دارند و بر اساس مطالعات انجام شده انتشاربسیاری از امراض همچون اسهال های آمیبی و باسیلی، تراخم، حصبه و شبه حصبه، وبا، سل،جذام، طاعون و سیاه زخم به وسیله مگس امکان پذیر است. این حشره به وسیله پرزهایچسبنده و مژک های فراوان بدن خود با نشستن بر روی مدفوع انسان و حیوان و بسیاری اززباله ها میکروب های مختلف را از طریق تماس مستقیم بدن انسان یا اغذیه مورد نیاز اوبه محیط وارد کرده و به طور مکانیکی باعث انتقال بیماری ها به موجود زنده دیگری میشود.
 
مواد زاید صنعتی اعم از فرآورده های گیاهی، میوه ها، فضولات کشتارگاه ها و غیرهچه در شهرها و چه در مراکز تولید و مصرف می تواند محل پرورش لارو مگس باشد.
 
در صورتی که روش دفع زباله به صورت تلنبار کردن در فضای آزاد باشد، مگس در داخلزباله که از نظر حرارت، رطوبت و مواد غذایی مناسب ترین محیط به شمار می رود رشد ونمو کرده و پس از بلوغ، به منازل و اماکن مجاور پرواز می کند.
سالم سازی محیط بخصوص کنترل زباله ها، چه در امر جمع آوری و چه در دفع بهداشتیآنها مفیدترین راه مبارزه با جوندگان است و یکی از خطرناک ترین مضرات عدم توجه بهدفع زباله، رشد و انتشار موش در شهرهاست.
خطر ازدیاد موش در شهرها را نمی توان به سادگی با هیچ بودجه ای جبران کرد. موشهای خانگی و جوندگان دیگر به طرز وسیع و دامنه داری در جهان پراکنده و در جوارانسان ها زندگی می کنند.
از این نظر این گونه موجودات ناقل بسیاری از بیماری های انسانی هستند. ناراحتیهای حاصل از موش ها از یک گازگرفتگی ساده تا تب تیفوس و طاعون متفاوت است.
موش و سایر جوندگان برای تولیدمثل و ازدیاد جمعیت خویش به سه چیز احتیاج دارند،غذا، آب و پناهگاه که هر سه در اغلب موارد در زباله های شهری وجود دارد.
 
شهر در دست موش ها
فعال بودن کانون های تولید موش، نامساعد بودن شبکه فاضلاب و مقاوم شدن موش ها بهسمومی که برای معدوم کردن آنها استفاده می شود از جمله مشکلاتی است که مسوولان شهریدلیل افزایش موش های شهر می دانند.
تا وقتی زباله در شهر تولید می شود، موش ها نیز به زاد و ولد خود ادامه میدهند
 
 
 
 
 
و اما شهروندان ...
البته نکته مهمی که در این میان نباید از آن غافل شد سهمی است که هر یک ازشهروندان در مبارزه با موش های شهر بر عهده دارند.
هنوز هم هستند شهروندانی که با سهل انگاری در رعایت بهداشت معابر، رها کردنزباله ها در جوی های آب و... ناخودآگاه شرایط مساعد برای زندگی و زاد و ولد موش هادر شهرمان را فراهم می کنند.
این یک واقعیت است که شاید نتوان معضل حضور موش ها در زندگی شهرنشینی را برایهمیشه ریشه کن کرد، اما با رعایت همین نکات به ظاهر کم اهمیت از سوی شهروندان، شایدبتوان حداقل به کنترل روند افزایشی جمعیت موش های شهرمان امیدوار بود.



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 53
بازدید کل : 68286
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->