سایت بهداشت دبستان فارابی اهواز
موضوعات بهداشتی دبستان فارابی اهواز
دو شنبه 18 آذر 1392برچسب:, :: 8:2 :: نويسنده : بحرینی نژاد

 

 

 

شنبه 16 آذر 1392برچسب:, :: 13:13 :: نويسنده : بحرینی نژاد

اندارزه گیری BMIو بینایی سنجی دانش آموزان توسط مربی بهداشت

 

 

دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, :: 8:26 :: نويسنده : بحرینی نژاد

شعار جهانی هفته سلامت در سال 92:

پیش به سوی آینده ای پر نشاط در سالمندی با سرمایه گذاری در سلامت روان دانش آموزان

نمایشگاه هفته سلامت

جلسه مشاوره با خانواده ها توسط مشاور تربیتی

سخنرانی معلم قرآن در مورد تاثیر نماز برسلامت روان انسان

برگزاری نماز جماعت

شنبه 2 آذر 1392برچسب:, :: 9:7 :: نويسنده : بحرینی نژاد

برگزاری جشنواره غذا توسط مربی بهداشت مدرسه

با رویکرد" آشنایی با غذاهای سالم و سنتی"

پاییز92

 

پنج شنبه 12 آذر 1392برچسب:, :: 9:51 :: نويسنده : بحرینی نژاد

" ایدز را بهتر بشناسیم " 

ایدز به معنای سندرم نقص ایمنی اکتسابی می باشد.
حمله ویروس ایدز به این سلولها باعث اختلال در عمل کرد سلولهای دفاعی می شود و تکثیر آن در داخل سلولهای دفاعی منجر به کاهش قابل ملاحظه آنها می شود .این صدمات به سیستم ایمنی ، بدن را در مقابل عفونت های فرصت طلب و سرطانهای فرصت طلب که اکثرا شدید و کشنده هستند بی دفاع می نماید.
عامل بیماری
عامل عفونت ایدز، ویروس نقص ایمنی (HIV) است. ویروس ها ذرات میکروسکوپی هستند که برای تکثیرورشد خود نیازبه ورودبه سلول موجودات زنده دارند ومی توانند باعث آسیب رسانی به سلولهای میزبان ودرنهایت خود میزبان شوند.
***نکته:HIV بیشتر در کشور های صنعتی دیده می شود.
اپیدمیولوژی
شدت بیماری و گسترش آن در جهان بعد از اولین گزارش که در سال ۱۹۸۱ میلادی (۱۳۶۰ شمسی) بوده است ، بیماری ایدز را در شماریکی از مهمترین معضلات بهداشتی ، درمانی ، اجتماعی و اقتصادی قرار داده است .
راه های انتقال :
ایدز سه راه انتقال عمده دارد :
۱- جنسی 
2- مادر به کودک  
۳ - خون و فراورده های خونی: الف) تزریق خون و فرآورده های خونی
                                         ب) ورود اجسام تیز و برنده آغشته به خون آلوده
                                              در پوست
                                         ج ) اشترک سرنگ در معتادان تزریقی
***خون و فرآورده های خونی
(پرخطرترین راه انتقال ، دریافت خون آلوده است که بیش از ۹۰ در صد احتمال آلودگی از این طریق وجود دارد اما در حال حاضر در دنیا فقط ۳ درصد آلوده شدگان از این طریق آلوده شده اند به خصوص در سالهای اخیر با انجام آزمایشهای تشخیصی ، کلیه خونهای مشکوک معدوم می شوند و اصولا با پیشرفت علم پزشکی نیاز به دریافت خون کاهش یافته است .
 ده در صد آلوده شدگان جهان از این راه آلوده شده اند و آمار در برخی از کشور ها به حداکثر ۸۲ در صد می رسد هر وسیله بهداشتی درمانی تیز و برنده که احتمال آغشته شدن به خون آلوده را داشته باشد ، در صورت ضد عفونی نشدن و ایجاد کردن زخم ، می تواند فرد سالم را آلوده نماید . لذا ابزار پزشکی و دندان پزشکی ، لوازم خال کوبی ، سوزاندن مو، سوراخ کردن گوش ، حجامت ، تیغ سلمانی و مسواک ممکن است باعث انتقال آلودگی شود .کمتر از یک دهم در صد افراد آلوده در دنیا از این راه مبتلا شده اند . ویروس بسیار ضعیف است و قادر به ادامه حیات در خارج از بدن به مدت طولانی نمی باشد .
بیماری از طریق دست دادن ، بوسیدن در یک اتاق خوابیدن ، و از یک ظرف غذا خوردن و همچنین استفاده از حمام مشترک ، استخر مشترک ، توالت مشترک ، و نیش حشرات منتقل نمی شود)
علائم بالینی:
پس از ورود ویروس به داخل بدن و شروع آلودگی فرد آلوده تا پایان عمر علائم مختلفی را تجربه می کنند این علائم بستگی به بیماری زایی ویروس ، تعداد ویروس ، را انتقال و وضعیت ایمنی میزبان در مراحل مختلف دارند . عفونت های مختلف به خصوص عفونت های ویروسی در شخص آلوده باعث افزایش تکثیر ویروس HIV در سلولهای دفاعی و تسریع در پیشرفت بیماری می شوند همچنین بر خلاف اکثر عفونت ها ، ایدز دارای ۲ مرحله بیماری است یکی در ماههای اول ورود ویروس و دیگری در انتها و بعد از دوره بی علامت است.
مراحل آلودگی و بیماری ایدز عبارتند از :
۱)مرحله حاد
۲)مرحله بی علامت
۳) مرحله بزرگی غده لنفاوی منتشره پایدار
 
مرحله حاد:
دراین مرحله یکسری علائم شایع از جمله تب ،بزرگ شدن غدد لنفاوی،ضایعات پوستی وگلودردوجود دارد که حالتی شبیه منونوکلئوسیس ایجاد می کنند وهمچنین یکسری علائم که شیوع کمتردارند مثل سردرد،اسهال ،تهوع ،ستفراغ ،کاهش گلبول سفید وپلاکت .
اکثرافراد آلوده ۲ الی 4 هفته( براساس بعضی گزارشات حد اقل ۶ روز وحد اکثر6 هفته )پس ازورود ویروس،طیف وسیعی از علائم بالینی را نشان می دهند،این علایم به مدت یک الی چندین هفته( 4 الی ۵۶ روز)باقی می مانند. با تولید پادتن برعلیه ویروس علایم بیماری بهبود پیدا می کنند .
 مرحله بی علامت :
دراین مرحله فرد مانند افراد عادی جامعه است وممکن است دچارخستگی ، عرق شبانه ، اسهال متناوب وتب خفیف باشد که این علائم می تواند درکم خونی ها ، اختلالات دستگاه غدددرون ریز وبیماریهای روانی هم مشاهده شود .
با بهبودی مرحله حاد که بر اساس شدت علائم از یک تا چندین هفته طول می کشد بیماری به یک مرحله نهفته وبی علامت وارد می شود که مدت آن درکشورهای پیشرفته به علت وجود امکانات خوب بهداشتی ۱۵-۱۰سال و در کشور های درحال توسعه ۱۰-۸سال تخمین زده می شود .این دوره برای بیماران مونث کوتاه ترو برای کودکان وافراد سالمند بسیار کوتاه است. درحقیقت درمرحله بدون علامت با وجودتکثیرفعال ویروس سیستم دفاعی بدن توان مبارزه با آن را داشته وتعداد سلولهای لنفوسیت کمکی تقریبا ثابت می ماند،عفونت های شایع در جامعه غیر آلوده،مثل تبخال آفت ودرماتیت سبوریک را مکرراً تجربه میکنند ولی عوارض آنها شدید تروطولانی ترازافراد طبیعی می باشند.)
 مرحله بزرگی غدد لنفاوی منتشر پایدار :
غدد لنفاوی در اندازه های نیم تا دو سانتی متر ، بدون درد در بیش از دو نقطه بدن ظاهر میشوند ناحیه کشاله ران در این محاسبه قرار نمی گیرد غدد لنفاوی اکثرا به صورت دو طرفه بزرگ می شوند . حداقل3 ماه به این صورت باقی می مانند وامکان دارد اندازه آنها تغییر پیدا کند. 
 پیشگیری :
اهمیت پیشگیــری از اینجا مشخص می شود که ازبین بردن عامل بیماری دربدن ممـکن نمی باشد ونیز واکسن موثری هنوز برای آن ساخته نشده است. ولی قطع چرخه انتقال بیماری به وسیله پیشگیری کاملاً امکان پذیراست .
راههای پیشگیری :اجتناب ازوارد کردن هرجسم نوک تیزنامطمئن به داخل پوست استفاده ازسرنگ یکبارمصرف درتزریقات ونیزبودن یکنفرهمراه تا برتزریق نظارت داشته باشد کنترل خون وفراورده های خونی،عدم استفاده ازتیغ یا استفاده ازتیغ یکبارمصرف درآرایشگاهها،استریل کردن وسایل پزشکی ودندانپزشکی دربین مریض ها ونیزاستفاده ازوسایل ایمنی برای خود پزشک یا دندانپزشک.
***نکته:مساله مهم دربرنامه های مبارزه با ایدز این است که ما با خود بیماری مبارزه می کنیم نه با بیمار.
 
*** برای مبارزه با ایدز یکی از موثرترین موارد مبارزه با اعتیاد است وبه همین دلیل باید قدرت نه گفتن را درجوانان خود تقویت کنیم. ***
 
تشخیص بیماری ایدز

 تستهای آزمایشگاهی درمراحل تشخیص ودرمان بیماری ایدز اهمیت فراوانی دارند ونقش آزمایشگاه به عنوان مطمئن ترین مرجع برای تشخیص قطعی بیماری بسیارپراهمیت است.

 
درمان
دوفرضیه عمده وجوددارد:1)حذف کامل ویروس از بدن
                      2)جلوگیری ویا کاهش سرعت تکثیرویروس
ویروس حدودا ۶ هفته الی ۶ ماه پس از ورود به بدن سیستم ایمنی را   تحریک نموده که به دنبال آن در بدن علیه ویروس پادتن تولید می شود  این زمان ممکن است به کوتاهی ۵ روز باشد. و یا تا ۱۶ ماه نیز طول  بکشد . فاصله بین ورود ویروس تا ایجاد پاد تن دوره پنجره ای گفته می  شود . در این دوره نتیجه آزمایش تشخیص ایدز منفی است .مراکز انتقال خون در مراکز استان های کشور همگی مجهز به وسایل و امکانات انجام تست ، تشخیص آلودگی به ایدز می باشند . توصیه میشود که افراد اگر در معرض خطر قرار گرفته اند با مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشت استانها یا شهرستانها و یا مراجعه مستقیم به مراکز انتقال خون در خواست انجام آزمایش را بنماید .



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 471
بازدید کل : 68704
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->