دیابت
سایت بهداشت دبستان فارابی اهواز
موضوعات بهداشتی دبستان فارابی اهواز
جمعه 20 آبان 1392برچسب:, :: 10:37 :: نويسنده : بحرینی نژاد

 دیابت

بیماری دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و... را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تا کنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد. درکشورما، حدود 4 میلیون نفر (کودک و بزرگسال) به دیابت مبتلا هستند، ولی متاسفانه تعداد اندکی از این افراد از دیابت خود آگاهانه و یا به کنترل صحیح و دقیق قند خون می پردازند.
انواع دیابت:
* دیابت نوع 1: در این نوع دیابت،تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می شود،درنتیجه قند موجودنمی تواند واردسلولهاشده انرژی بدن را تامین نمایدو همین مسئله افزایش شدید قندخون راسبب می شود.حدود 5%تا 10%کل دیابتی هارا مبتلایان نوع 1تشکیل می دهند.
*دیابت نوع 2:در این دسته از مبتلایان،بدن نسبت به انسولین مقاوم می شوددر این حالت انسولین ترشح شده تاثیری برروی جذب قندندارد ویا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.
* دیابت حاملگی: حدود4%ازکل بانوان درطول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلامی شوند.
* دیابت پنهان:در این دسته از افراد میزان قند خون بالاتر از نرمال است ولی نه تاحدی که بتوان آن ها را در گروه مبتلایان دیابت نوع2 قرار داد
عوارض دیابت: * عوارض بلند مدت
                    * عوارض کوتاه مدت
*عوارض بلند مدت
* نابینایی:تحت کنترل نبودن قند خون،اثرتخریب کننده ای روی عروق شبکیه چشم داشته و می تواندموجب بروز تاری دیدو نابینایی شود.
* آسیب کلیوی: کلیه ها نیز در صورت بالا بودن قند خون، آسیب دیده و دیالیز را به دنبال خواهد داشت.
* پای دیابتی: عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود. این زخم ها می تواند به از کار افتادگی و قطع پاها منجر شود. علاوه بر کنترل قند، هر روز پاهای خود را معاینه نمایید و کفش مناسب بپوشید.
* بیماری های قلبی و عروقی: دیابت کنترل نشده، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون را افزیش می دهد.
* عوارض عصبی: اعصاب حسی و حرکتی اندامها مخصوصاً پاها در اثر قند خون بالا دچار آسیب می شوند که معمولاً به صورت بی حسی و گز گز کف پا خود را نشان می دهد. از دیگر عوارض عصبی، می توان به ناتوانی جنسی در آقایان اشاره کرد.
* عفونت لثه و دندان: افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر عفونت لثه ها و پوسیدگی و لق شدن دندان ها هستند. لذا توصیه می شود بهداشت دهان و دندان را دقیقاً رعایت کنید.
*عوارض کوتاه مدت
* کُمای دیابتی:اگرقندخون بیش ازحد بالا باشد،فرد درمعرض خطر اسیدی شدن خون(کتو اسیدوز دیابتی)وحتی رفتن به کُمای دیابتی خواهد بود.
چرا برخی اوقات قند خون بیش از اندازه بالا می رود؟مصرف نکردن انسولین یاقرص،پرخوری،کاهش فعالیت فیزیکی،استرس وفشارهای عصبی، عفونت، جراحت یا بیماریهای دیگراز عوامل بالارفتن قندخون هستند.
توجه: در بسیاری از موارد، قند خون بالا هیچ کدام از علائم فوق را ندارد و شما فقط با اندازه گیری قند خون در آزمایشگاه و یا با دستگاه متوجه آن می شوید.
 
* هیپوگلیسمی (قند خون پایین):اگر همواره از مقدار قند خونتان آگاه نباشید و قندتان بیش از حد پایین آید، ممکن است منجر به ضعف یا بیهوشی شود.
*دلایل هیپوگلیسمی: مصرف انسولین یا دارو بیش ازحد عادی ، فعالیت فیزیکی بیش از حد عادی ، حذف یک وعده یا میان وعده غذایی.
هیپوگلیسمی: طپش قلب ، گرسنگی شدید ، لرزش بدن ، عرق سرد ، درد شکم و تهوع ، پوست سرد و رنگ پریده ، اختلال دید ، سردرد ، خستگی و بی حالی ، خواب آلودگی ، از دست دادن تمرکز ، اختلال در صحبت کردن.
 
توجه:برای اطمینان از هیپوگلیسمی حتماً قند خونتان را اندازه گیری کنید. اگر از وقوع هیپوگلیسمی مطمئن شدید، مقداری مواد قندی یا مایعات شیرین میل نمایید. مثلاً چند حبه قند یا مقداری آب میوه مناسب می باشد.
تشخیص:
پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا و یا قند خون دو ساعته، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین را بدست می دهند،تعیین کند که آیا شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و یا به طور کامل به دیابت مبتلا گشته اید. در صورتی که آزمایش قند خون ناشتا ی شما، عددی بین 100 تا 125 باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم 126 یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن یک محلول نسبتا غلیظ قندی، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود. چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین 140 تا 199 باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر 200 یا بیشتر از آن باشد، ابتلایتان به دیابت را نشان می دهد.
توصیه های تغذیه ای دیابت:
هدف اصلی از رژیم درمانی در بیماران دیابتی،استفاده ازموادغذایی به صورت متعادل است.اصولاً رژیم غذایی ای كه توسط كارشناسان ومتخصصان تغذیه برای افراد دیابتی تهیه می شود دارای اهداف زیر است:
* رساندن قند خون به سطح طبیعی
* حفظ سطح چربی های خون در حد طبیعی
* كاهش مشكلات خاص بیماران دیابتی
* به دست آوردن و حفظ وزن ایده آل
* رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم
* تأمین انرژی موردنیاز بدن جهت انجام فعالیت های لازم
* جلوگیری از بروز عوارض و مشكلات ناشی از دیابت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 109
بازدید کل : 68816
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->